4 gode råd til at finde de bedste co-founders til din virksomhed
Hvis du overvejer at starte din egen virksomhed, så er det en god idé at have en eller flere co-founders. Co-founders er med til at bygge virksomheden op med dig, og de kan være med til at støtte op om dig, når tingene bliver svære. Her får du 5 gode råd til at finde de bedste co-founders til din virksomhed.
1. Find nogen med kompetencer, du ikke har
Det er en god idé at finde nogen, der har kompetencer, som du ikke har. På den måde kan I supplere hinanden og dække hinandens svagheder. En af de måder du kan afdække, hvad dine egne svagheder er, er ved at kigge på, hvilke funktioner i den kommende virksomhed, som du ikke er i stand til at udføre, eller ved at du kommer til at brænde ud af. Er det regnskab/økonomi, er det produktudvikling eller er det salg og markedsføring? Find så nogen, der er stærkere inden for det område, end du er.
2. Find nogen, du har det godt sammen med
Det er vigtigt, at du har det godt sammen med de mennesker, du skal arbejde sammen med. I skal arbejde sammen i mange år, så det er vigtigt, at I har det godt sammen og kan lide at arbejde sammen. Vil du ikke tage på ferie med dem, så kan de ikke være dine co-founders. Dette kan selvfølgelig være svært, hvis du ikke rigtigt kender personen, hvorfor det så er en god idé at få udvidet din netværk, ved en incubator i Aalborg, inden du går i gang med at finde co-founders og måske endda starte med at invitere dem på en ferie, for at lære dem ordentligt at kende.
3. Find nogen, der deler din vision
Det er vigtigt, at I begge har en fælles vision for den virksomhed, I skal starte. Hvis din vision er at skabe en virksomhed, der er bæredygtig, så er det vigtigt, at din co-founder deler den vision. Det kan nemlig være svært, hvis din co-founder har en anden vision for virksomheden. For eksempel hvis din co-founder vil skabe en virksomhed, hvor I skal tjene så mange penge hurtigst muligt, og du hellere vil skabe en virksomhed, der er bæredygtig, så vil dette kunne føre til problemer.
4. Find nogen, der er passionerede
Det er vigtigt, at din co-founder er passioneret for det, han eller hun gør, da dette vil hjælpe til med at holde motivationen oppe, når tingene bliver svære. Hvis din co-founder ikke er passioneret for det, han eller hun laver, så vil dette kunne føre til problemer.